چند سال پیش تازه اینترنت وارد قم شده بود و ما وقتی از اینترنت می شنیدیم یک نوع ترس عجیبی دل و روح ما را می لرزاند اما به زودی همه را اسیر خودش کرد تا جایی که چت کردن برای من لذت بخش ترین قسمت اینترنت بود ( چه شبها یی که نخوابیدم و چتیدم و چه کتابها که بستم و در روم به انتظار دوستی نشستم و چه روزها که در انتظار شب بودم ).
توی یکی از اتاق های گفت وگو با یک مهندس سنی مذهب ایرانی و مقیم دانمارک آشنا شدم این آشنایی چند شبی عمر کرد.
در یکی از شب ها گفت: می آیی بحث کنیم ؟
گفتم: چه بحثی ؟
گفت: بحث شیعه و سنی
من هم سرم برای این بحث ها درد می کرد ، گفتم: با چند شرط قبول می کنم
اول: روش بحث فقط عقلی باشد چون روایات مورد قبول تو مورد تصدیق من نیست و هم چنین روایات من
دوم: تا یک موضوع حل نشده و قانع نشدیم سراغ موضوع دیگر نرویم
سوم: یک موضوع وقتی حل شد و قانع شدیم دوباره به حرف و موضع گذشته باز نگردیم
چهارم : حرف ها فقط علمی باشد و شعاری نباشد
پنجم : از دشنام و بی ادبی بپرهیزیم
بحث اش را با یک سوال آغاز کرد و پرسید شما شیعیان می گویید در روز غدیر خم چند نفر با علی بیعت کردند ؟
گفتم: روایات متعدد داریم ولی بنابر مشهور تا یکصد و بیست هزار نفر را گفته اند
پرسید بعد از رحلت پیامبر چند نفر با علی ماندند؟
گفتم: روایات متعدد داریم ولی بنابر مشهور از ده نفر تجاوز نمی کند
پرسید چرا از آن جماعت یکصد و چند هزار نفری هزار نفر با علی نماندند؟ چرا صد نفر نماندند؟آیا عقلا این امکان وجود دارد؟
مضطرب و درمانده شدم گفتم: تو بنویس من الان میام، سریع رفتم وضو گرفتم و دورکعت نماز خواندم و در قنوتم توسل کردم به حضرت زهرا و پاسخش را طلب کردم هنوز نماز تمام نشده بود که جوابش در ذهن من جای گرفت به او گفتم: آیات تاریخی در قرآن آیا تمثیلی و نمادین است و یا حکایت از وقوع امری حقیقی دارد؟
گفت: امرواقعی است
گفتم: پس آیا وقوع یک امری در هر مقطع زمانی برای یک امتی امکان عقلی آن را برای امت های دیگر اثبات می کند.
گفت: بلی
گفتم: آیا این آیه قرآن را خوانده ای که و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتمناها به عشر فتم میقات ربه اربعین لیله
موسی ده شب دیر آمد قومش سامری بر آوردند و گوساله بر تخت نشاندند و بر آن سجد کردند موسی که بازگشت الواح بر زمین زد و گردن برادرش هارون را گرفت . در فاصله ده روز قوم موسی که با او از نیل عبور کرده بودند و سینا را گشته بودند ازتمامی آرمانها و اهداف موسی بازگشتند و این امر برای قوم محمد نیز امکان وقوع عقلی دارد.
بر آشفته شد و به مغالطه روی آورد و دشنام ها بر من نواخت و من هم دیسی شدم
فقط یا دآوری یک خاطره اینترنتی بود
تصمیم
سفرنامه حج(1)
دلم تنگ شده
ریگ و کفش
مقام بحث
حکایت تکرار تلخ اندیشه
زیبا هوای حوصله ابری است
مصیبت سینما
[عناوین آرشیوشده]